Így vernek át – A reklám és a valóság
A reklám célja a termék, szolgáltatás eladása, fogyasztásra ösztönzés, vásárlói igények felkeltése. A reklám befolyásolhatja Önt, hogy vegyen meg egy terméket akkor is ha nincs rá szüksége. Ne kizárólag a reklám hatására vásároljon meg egy terméket.
Vásárlás előtt gondolja át, valóban szüksége van a termékre? Van-e esetleg más termék mely ugyanezt a funkciót ellátja és esetleg olcsóbb, vagy kedvezőbb ár-értékaránnyal rendelkezik?
Pénzügyi terméket sohasem reklám alapján vegyünk! Személyi kölcsönt például meggondolatlanság nyaralásra felvenni, okosabb, ha takarékoskodik és pár hónappal később megy el kirándulni! Így nem kell a személyi kölcsön kamatának árát „kidobnia az ablakon”.
Fontos a tudatos, átgondolt tervezés!
Fontos az önismeret, önfejlesztés!
Fontos az önkontroll: ne érzelmi alapon döntsünk!
A reklám, ami irányítja életünket
Tudnunk kell, hogy marketingesek, reklámszakemberek, kereskedők egész hada dolgozik azon, hogy minél eladhatóbbá, vonzóbbá tegyék a termékeket számunkra. A marketing fő célja: a termék, szolgáltatás eladása, fogyasztásra ösztönzés; fogyasztók igényeinek megértése az eladhatóság érdekében; vásárlói igények felkeltése. A marketingesek megvizsgálták, kutatásokkal kimutatták, hogy két fő típusa van a fogyasztásunknak, vásárlásainknak:
– Funkcionális fogyasztás: azt veszem meg, amire szükségem van, amivel megoldok egy felmerülő problémát, racionális döntést hozok, jobban érvényesül az ár-érték arány.
– Érzelmi alapú (emocionális) fogyasztás: azért az érzésért veszem meg a terméket, amit okoz nekem. Ez az érzelmi alapú fogyasztás is kétféle lehet: önkifejező vagy önmegnyugtató fogyasztás. Önkifejező fogyasztás esetén az a célunk, hogy a termék a szűkebb-tágabb szociális környezetünkre pozitív hatást gyakoroljon, úgy, hogy kifejezze személyiségünket, életstílusunkat, társadalmi presztízsünket. Ide sorolható minden olyan termék, amit magunkra vehetünk, órák, ékszerek, márkás ruhák, kiegészítők, de még az autónk is.
Önmegnyugtató fogyasztás esetén különböző emocionális célból vásárolhatunk: jutalmazás (egy elvégzett feladat után), kényeztetés (kozmetikai termékek, ételek), védelem (puha takaró, párna), megnyugtatás (könyv, ami kikapcsol), örömszerzés (hétvégi buli, koncertjegy, játék), személyes érintettség (hobbitermékek, gyűjtő szenvedély).
Mindezeket tudva fontos, hogy tudatos pénzügyi döntéseket hozzunk, legyünk tudatos fogyasztók, vegyük kezünkbe az életünket!